Dane możemy podzielić na wiele różnych grup, ale zasadniczo rozróżniamy dane „mierzalne”, gdy chodzi o jakiś pomiar; oraz dane „policzalne” gdy chodzi o jakąś ilość. Uzyskiwanie danych dokonuje się poprzez zadawanie pytań. Wypełnianie odpowiedniego kwestionariusza to najlepszy sposób pozyskiwania danych.
Cechy zadawanych pytań:
a. Muszą być proste.
b. Takie, aby odpowiedzi mogły być albo „tak” lub „nie” albo podanie liczby lub miejsca.
c. Nie mogą zawierać żadnych dwuznaczności – powinny mieć jedną możliwą interpretację.
d. Muszą być postawione bardzo precyzyjnie, aby nie było wątpliwości co ich znaczenia.
e. Trzeba uwzględniać fakt w jakich warunkach zadajemy pytanie, bo to może mieć istotny wpływ na odpowiedź.
f. Należy sformułować zestaw pytań pozwalający na sprawdzenie rzetelności udzielanych odpowiedzi.
g. Pytania osobiste powinny być taktowne.
Wybór osób do badania z jakieś grupy to próba z populacji. Jeżeli dokonujemy wyboru osób według pewnych kryteriów na przykład wybieramy co pięćdziesiąte nazwisko z książki telefonicznej to taką próbę nazywamy próbą obciążoną (tymi co posiadają telefon). Jeżeli natomiast pobieramy próbę w ten sposób, że każdy element próby ma taką samą szansę to wtedy mamy próbę losową.
Diagramy rysunkowe
Prezentowane dane przy pomocy rysunkowych symboli, np.,: ilość sprzedanych prezentów poprzez porównanie proporcjonalnych wielkości symboli prezentów.
Ile razy kwadrat A jest mniejszy od B, a ile razy sześcian A jest mniejszy od B?
Rysując diagramy tego rodzaju, nawet gdy zachowamy proporcjonalność wymiaru liniowego, możemy otrzymać obrazy, które będą przedstawiać wzrokowo całkiem inną proporcję.
Można to zrobić w bardziej czytelny sposób.
Diagramy obrazkowe są atrakcyjną formą przedstawienia danych. Posiadają jednak istotną wadę – nie można z nich odczytać dokładnej informacji.
Diagramy słupkowe
To inna nazwa wykresu kolumnowego. Jest rysowany w układzie współrzędnych x,y.
Ilość czasu pracy przy komputerze w wymiarze tygodniowym.
a. Tytuł – całkowicie wyjaśnijący o co chodzi w wykresie.
b. Słupki są tej samej szerokości i są rozmieszczone w regularny spsób wzdłuż osi poziomej.
c. Oś pionowa zawiera skalę ukazującą liczbę godzin.
d. Wysokość słupków określa ilość godzin pracy spędzonej przy kpmputerze.
Ilość czasu pracy, czytania przy komputerze i posiłku w wymiarze tygodniowym.
Ten rodzaj wykresów stosuje się wtedy, kiedy pokazuje się tendencje wzrostu i spadku dla danych.
Jeżeli górne punkty środkowe wykresu słupkowego połączymy linią otrzymamy wykres liniowy.
3. Oszacowanie błędu
Różnica pomiędzy wielkością prawdziwą w jej przybliżoną wielkością otrzymaną z pomiaru nazywamy błędem.
Błąd bezwzględny równy jest połowie najmniejszej jednostki pomiarowej przyrządu np.: gdy linijka ma najmniejszą podziałkę 0,
Błąd względny to stosunek wielkości błędu bezwzględnego do wielkości zmierzonej.
Błąd względny= błąd bezwzględny / wielkość zmierzona
Błąd względny jest liczbą procentową
4. Próba losowa
1. Każdemu uczniowi danej szkoły przyporządkowuje się jedną kartkę lub krążek z numerem. Kartki wrzucamy do pudła, z którego po wymieszaniu wybiera się losowo 90 kartek z numerami. Uczniowie o wybranych numerach stanowić będą poszukiwaną próbę.
2. Do wybrania ww. próby losowej, czyli uczniów, można zastosować liczby losowe.
Warstwowa próba losowa
Aby otrzymać warstwową próbę losową złożoną z 90 uczniów wspomnianej szkoły, z każdej klasy wybrać trzeba warstwę, czyli pewną liczbę uczniów, proporcjonalną do liczebności danej klasy, tak aby dla każdej klasy zachowana była ta sama proporcja. Wówczas ogólna liczba przebadanych uczniów, tj. liczba uczniów ze wszystkich warstw, stanowić będzie część całej populacji uczniów w szkole, w tej samej proporcji do całości populacji jak miało to miejsce w warstwach.
Ilustruje do poniższa tabelka:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz