środa, 21 marca 2007

TDC - Test dystansu czytelności

Test dotyczył badania czytelności liter o zmienionych proporcjach. Wykorzystano do tego celu interfejs testu ze zrealizowanego w 2001 roku - w prowadzonej przeze mnie Pracowni Badań Wizualnych ASP – ćwiczenia. Autorem ćwiczenia jest Agata Kuczmińska. Ćwiczenie polegało na przeprowadzeniu zmiany proporcji znaku poprzez zwiększanie lub zmniejszanie wysokości znaku przy zachowaniu niezmiennej jego szerokości. W ćwiczeniu wykorzystano czcionkę Times New Roman. W teście wykorzystano zestaw sześcioliterowych bezsensownych wyrazów: BAFKEK, TANTER, PAFKEK, KOMSEK, DAMPEN, HARSER, KIFZEK. Przy założeniu, że nie zdeformowany znak ma proporcję 1:1 - litery w układach miały odpowiednio proporcje: 1:0,25, 1:0,5, 1:0,75, 1:1,5, 1:3, 1:5. Badanymi było 17 osób - studentki i studenci roku 1 studiów zaocznych ASP Katowice. Badanie zostało przeprowadzone 2 marca 2007 roku. Badania mieli za zadanie zaznaczyć na specjalnie przygotowanej karcie, to co widzą na danej klatce wyświetlanego układu literowego. Każdy układ był pokazywany na 21 klatkach. Poproszono badanych o zaznaczenie miejsca, jakie zajmowali w stosunku do ekranu.

TDC - Etapy badania



Rys 1 – układy literowe – wszystkie proporcje

1. Przeprowadzanie testu i zapis danych na karcie testowej.

Rys 2 – przykładowa karta zapisu

2. Przeniesienie danych z karty uczestników na arkusz Excela.


Rys 3 – proporcja 1:1 - zapis w Excelu z wykresami miejsc i odległości od ekranu zajmowanych przez badanych


Rys 4 – proporcja 1:0,25


rys 5 – proporcja 1:0,5

Rys 6 – proporcja 1:0,75

Rys 7 – proporcja 1:1,5



Rys 8 – proporcja 1:3


Rys 9 – proporcja 1:5


Rys 10 – suma wszystkich wyników

Na arkuszu – rys 10 - zebrano wszystkie wyniki z poszczególnych proporcji. Cyfry określają ilość prawidłowo odczytanych wyrazów. Analizując ten zapis można stwierdzić pojawiającą się tendencję, która mówi o tym, że zmiana proporcji ma wpływ na czytelność znaku. Czytelność znaku wzrasta i osiąga kulminację przy proporcji 1:5.

3. Histogramy dla każdej proporcji.

Powyższe zapisy przedstawiamy teraz za pomocą histogramów. Na osi X – kolejne etapy (klatki), na osi Y badani w kolejności od najbliżej siedzących od ekranu do najdalej siedzących






Histogramy dla wszystkich proporcji
4. Profile każdej proporcji.
Ostatni wykres to tzw. profile, które powstają poprzez połączenie środkowych punktów linii histogramu. Wykres profili pozwala na analizę badanego zjawiska na różnych poziomach i etapach postrzegania.

Podsumowanie.

Badanie miało charakter pokazowy, bez zachowania koniecznych w takich przypadkach stałych parametrów. Nie stwierdzona zmiany czytelności ze względu na odległość od ekranu. Analiza wszystkich wyników (rys 10) wykazuje tendencję do wzrostu czytelności znaku przy zwiększonej proporcji.

Wiesław Gdowicz 10.03.07

Brak komentarzy: