Celem badania było stwierdzenie, czy oddziaływanie wizualne znaku literowego pozwala przyporządkować mu cechy osoby.
Testowi poddano 15 znaków literowych (oznaczone 1,2...15), które prezentowane były 10 osobom (oznaczonym A,B... J).
Badanie objęło 3 pary przeciwstawnych cech:
młody - stary
wesoły - smutny
silny - słaby
Zadaniem osób biorących udział w eksperymencie było oznaczenie na skali (od 1 do 5) stopnia, w jakim dany znak wiąże się (wg oceny zapytanego) z jedną z dwóch przeciwstawnych cech.
Eksperyment przeprowadzony został w 2 etapach:
1. Znaki 1-15 prezentowane były kolejno dla każdej pary cech /tzn. trzykrotnie/
Wzór tabel wypełnianych przez osoby badane:
2. Znaki 1-15 prezentowane były jeden raz — ocena ich oddziaływania następowała równocześnie dla wszystkich cech.
Wzór tabeli:
Dane uzyskane z obu etapów badania zostały zestawione osobno dla każdej pary cech
Tablice ilustrują przebieg oceny wrażeń związanych z poszczególnymi znakami.
Pole szare - ilustruje różnicę między ilością punktów przyznanych w 1 i 2 etapie.
Pole czarne - oznacza średnią ocen z obu etapów.
Zsumowane wyniki pozwoliły na procentowe określenie stopnia, w jakim dany znak kojarzony był z rozpatrywanymi cechami.
Na podstawie wyników liczbowych sporządzone zostały zestawienia porównujące wyniki dla poszczególnych znaków /krojów pism/.
Wnioski
Wyniki testu pozwalają stwierdzić, że znak literowy może powodować skojarzenia z cechami, które niezwiązane są z budową, kształtem, formą i nie zaliczają się do cech opisujących znak graficzny.
Oddziaływanie wizualne liter pod względem ich kojarzenia z cechami ludzkimi jest zróżnicowane, a porównanie wyników pozwala przypisać poszczególnym krojom pism dominującą cechę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz